Sunday, 30 December 2012

12 juta pengundi wajar nilai rekod pencapaian kerajaan sedia ada


Kira-kira 12 juta pemilih berdaftar yang akan mengundi dalam pilihan raya umum ke-13 akan datang wajar membuat penilaian teliti dan merenung masa hadapan bersandarkan realiti dan rekod pencapaian menyeluruh kerajaan sedia ada, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.
  
Beliau berkata kerajaan Barisan Nasional (BN) telah membuktikan kemampuannya mengemudi dengan baik dan berjaya menyelamatkan negara daripada cubaan paling getir semasa krisis ekonomi dan kewangan pada tahun 1997.
  
"Walaupun pada mulanya Malaysia mendapat cemuhan antarabangsa tetapi kejayaan preskripsi pemulihan ekonomi negara yang tidak mengguna formula dicadangkan oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) telah menjadikan Malaysia menjadi contoh dan mendapat pujian.
  
"Negara bukan sahaja terselamat tetapi formula Malaysia turut diguna pakai oleh kebanyakan negara lain termasuk kuasa besar dalam menghadapi krisis ekonomi yang serupa," katanya ketika berucap pada Majlis Bersama Rakyat di Kampung Delima, di sini hari ini.
  
Abdul Rahim berkata proses mengejar kemajuan yang dilakukan kerajaan memerintah adalah berkehendakkan ruang ,peluang dan masa.

"Ini adalah kerana ia perlu melalui proses yang pelbagai sepertimana kata pepatah Inggeris 'kota Rom yang gah itu tidak dibina dalam satu hari' .
  
"Kejayaan dan kemajuan negara juga tidak berlaku secara yang tidak disengaja. Kejayaan yang ingin dicapai oleh sesebuah negara menuntut kestabilan, perancangan dan dasar yang baik, pelaksanaan yang berkesan serta kepimpinan negara yang berwawasan," katanya.
  
Abdul Rahim berkata sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi, kuasa rakyat adalah penentu peneraju barisan kepimpinan kerajaan.
  
"Dengan kata lain, kebijaksanaan rakyat majoriti lah yang penting di dalam menentukan hala tuju negara. Jika rakyat tersalah pilih semata mata kerana terpedaya dengan dakyah dan persepsi sedangkan kebaikan dan realiti sebenar diketepikan maka negara akan berhadapan dengan masalah besar dan mengundang kegagalan negara," katanya.  - Bernama

Friday, 28 December 2012

Orang Muda Felda Tolak Kumpulan Pembawa Fitnah, Pecah Belah Masyarakat


Setiap berlaku perkara buruk yang menimpa pakatan pembangkang, tiada lain yang akan disalahkan melainkan UMNO dan Barisan Nasional (BN). Terbaru apabila Kembara Oren Selamatkan Felda yang menjelajah ke setiap negeri telah dihalang memasuki kawasan felda di beberapa buah negeri.

Kejadian terbaru adalah di Felda Bukit Rokan Utara, Gemencheh Negeri Sembilan yang menyaksikan berlaku sedikit kekecohan sehingga menyebabkan beberapa orang peserta kembara Oren tercedera. Akibat daripada itu, UMNO telah dipersalahkan kononnya telah mengupah golongan muda untuk bertindak samseng.

Membidas dakwaan tersebut, Presiden Majlis Belia Felda Malaysia, Anuar Abd Manap berkata setiap halangan yang dilakukan oleh generasi ke dua Felda untuk menghalang Kembara Oren daripada menceroboh kawasan Felda sama sekali tidak ada kena mengena dengan UMNO.

Ujarnya, tindakan tersebut dilakukan adalah atas dasar tidak mahu Kembara Oren terus memecahbelahkan kehidupan masyarakat Felda yang aman damai.

“Buat apa diaorang nak masuk Felda untuk tabur fitnah. Tak payah kacau kami. Kami sebenarnya sibuk dengan pelbagai program lain.. program pembangunan sukan, ekonomi generasi muda, kerja-kerja sosial dan sebagainya.

“Kami tak mahu layan dan tak benarkan pembangkang ni nak buat kecoh dalam kawasan Felda. Tak payahlah nak tuduh UMNO dalang di sebalik apa yang berlaku. Kami bertindak sebab nak pertahankan kawasan kami dari anasir jahat pembangkang. Memang kami bawa bendera UMNO dan BN sebab UMNO yang bela nasib kami dari dulu. Bukan Pas, PKR atau DAP.

“Kalau betul mereka berniat baik dan bergerak atas tiket NGO, tinggalkan bendera Pas. Kenapa mereka boleh bawa bendera parti dan kami tak boleh. Mereka masuk kawasan kami nak buat kacau, nak tabur fitnah, kami tak terima ini semua,” ujarnya kepada UMNO-Online.

Tambah Anuar, generasi kedua Felda tidak akan menghalang sekiranya mereka datang dengan niat baik dan membangkang perkara yang benar. Namun apa yang mereka cuba lakukan dan sebarkan adalah fitnah dan propaganda jahat semata-mata.

“Mereka tuduh Felda jual minyak pad Israel, tuduh Tan Sri Isa Samad nak bankrapkan Felda. Ini semua tak benar.

“Tan Sri Isa Samad sering mendengar pendapat kami. Lihatlah… kami rakyat Felda hidup dengan baik malah terbela. Kalau betul mereka nak tegur, tegurlah dengan betul. Bukan dengan cara macam ni. Masuk tempat orang lepas tu nak buat kacau. Mestilah kami akan halang semua ni,” tambah Anuar.

Jelas beliau lagi pembangkang perlu sedar diri bahawa mereka tidak diterima oleh generasi kedua Felda, sebab itulah kedatangan mereka di kebanyakan kawasan Felda dibantah sekeras-kerasnya.

“Bukan kami generasi kedua sahaja yang bantah kedatangan mereka ini malah ibu bapa kami juga sama sekali tidak menerima kehadiran mereka yang cuba buat onar.
 
“Pergilah buat kerja lain daripada cuba kacau hidup orang Felda. Orang Felda setia di belakang Perdana Menteri. Usaha menabur fitnah kepada kami sama sekali tidak diterima. Lihat sahaja apa yang terjadi… Bila mereka dihalang oleh kami, UMNO pula yang dituduh sebagai pencetus apa yang berlaku. Ini fitnah lagi.. Terang-terang fitnah,” selar Anuar. – MediaUMNO

Wednesday, 26 December 2012

DAP dengan lagu kudanya "Ubah rocket style" -No Malaysian Malaysia No Melayu - YES KANTOI STYLE

dap-melayu1x 

Majlis perasmian Kongres Kebangsaan ke-16 DAP di Pulau Pinang Sabtu bergema dengan tayangan klip video lagu Oppa Gangnam Style.

Senikata lagu popular Korea Selatan diubah jadi "Ubah Rocket Style". Lagu itu yang sindir pelbagai  perkara seperti masalah jenayah jalanan, kenaikan harga barang dan beberapa isu lain akan diguna untuk balon Barian Nasional masa kempen pilihan raya umum ke-13 nanti.

Inilah yang orang Penang kata 'sembang mau deras'.

Namun dicelah gegak gempita retorik segala macam ajak rakyat ubah BN ganti dengan pemerintahan Pakatan Pembangkang,DAP sendiri nyata tidak berubah seinci pun.

Kalau orang Melayu rasa mereka ada tempat dalam parti itu seperti yang cuba digembar gemburkan selama ini ...sendiri mau ingat bila lihat keputusan pemilihan  jawatan Anggota Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) sempena kongres itu.

CEC ialah badan tertinggi pengubal dasar parti itu seperti Majlis Tertinggi UMNO.

Keputusannya ialah semua lapan pemimpin DAP Melayu yang bertanding bagi merebut jawatan CEC kalah teruk.

Bayangkan Zairil anak bekas veteran UMNO dan Menteri, Allahyarham Tan Sri Khir Johari yang berkhidmat sebagai Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sendiri kantoi.

Zairil cuma memperoleh 305 undi.

Sejumlah 1,823 perwakilan mengundi bagi memilih 20 orang barisan kepimpinan DAP yaklni CEC  bagi tempoh 2012-2015.

Seramai 63 calon bertanding untuk merebut 20 kedudukan dalam CEC kali ini.

Calon Melayu lain yang kalah ialah  Anggota Jawatankuasa DAP Pulau Pinang Zulkifli Mohd Noor (216 undi), Senator Ariffin S.M Omar (748), Naib Pengerusi DAP Johor Ahmad Ton (347 undi), Timbalan Pengerusi DAP Pahang Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (121), Pengerusi DAP cawangan Desa Manjung Solaiman Op Syed Ibrahim (98), Roseli Abdul Ghani (39) dan Harun Ahmad (28).

Salah seorang dari mereka Ahmad Ton ialah anggota CEC musim lalu.

Zulkifli ketika ditemui berkata mesej yang diperjuangkannya selama 25 tahun untuk menempatkan kaum Melayu dalam CEC parti itu tidak sampai ke peringkat akar umbi.

"Apabila kita katakan Malaysian Malaysia itu, maknanya kita mesti mewakili semua agama, semua bangsa, semua kaum... seimbang. Mesej yang saya sampaikan selama ini belum sampai ke akar umbi. Mereka masih lagi mengundi, memilih pemimpin berpandu kepada bangsa," katanya.

Beliau berkata pemilihan itu juga tidak berlandas kepada kebolehan dan pengalaman calon dalam memperjuangkan parti.

"Belum ada perubahan di situ. Keputusan hari ini (Sabtu) tak de seorang pun calon Melayu... Mungkin pemimpin atasan yang bertanding mesti nak jaga kepentingan masing-masing, bukan kepentingan parti," katanya.

Sementara itu faktor dinasti nampaknya masih menguasai DAP bila  Penasihat DAP dan Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang serta anaknya, Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung parti dan Ketua Menteri Pulau Pinang mengisi dua kedudukan teratas dalam pemilihan jawatan CEC.
Kit Siang memperoleh majoriti undi 1,607 dari perwakilan manakala Guan Eng menerima 1,576 undi.
Pengerusi DAP, Karpal Singh turut menerima undi ketiga tertinggi iaitu sebanyak 1,411 undi.

Pada pemilihan 2008, Karpal hanya menerima 471 undi, meletakkan di kedudukan kesembilan.

Turut menang ialah anak Karpal Singh ,Gobind Singh Deo,Ahli Parlimen DAP Puchong.

Juga menang ialah pasangan bersaudara yang menguasai DAP Perak yakni Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming.

Berikut ialah senarai 20 orang yang menang jawatan CEC DAP :
1. Lim Kit Siang (1,607)
2. Lim Guan Eng (1,576)
3. Karpal Singh (1,411)
4. Chong Chieng Jen (1,211)
5. Loke Siew Fook (1,202)
6. Wu Him Ven (1,202)
7. Gobind Singh Deo (1,197)
8. Fong Kui Lun (1,137)
9. Nga Kor Ming (1,075)
10. Tan Kok Wai (1,199)
11. Tony Pua Kiam Wee (1,162)
12. Teng Chang Khim (1,152)
13. Chong Eng (1,006)
14. Boo Cheng Hau (958)
15. Chow Kon Yeow (986)
16. Liew Chin Tong (984)
17. M Kula (984)
18. Teresa Kok (925)
19. Teo Nie Ching (903)
20. Ngeh Koo Ham (824)
21. Melayunya mana (000)

Sumber : Agendadaily (Inilah DAP...ajak rakyat ' Ubah Rocket Style' tapi semua calon Melayu kantoi)

Tuesday, 25 December 2012

Rafizi tak berminat nak ambil tahu ker??? Ni semua konspirasi dan salah UMNO???

ngeh-ngaxx
Syarikat Upaya Padu Sdn Bhd (UPSB) yang merupakan pemilik pajakan tanah seluas 10,526 ekar di Hutan Simpan Relai, Mukim Chiku Gua Musang ditawarkan untuk dijual pada awal tahun ini dengan harga RM36.8 juta.


Perkara tersebut didedahkan oleh Presiden Pertubuhan Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (OMBAK), Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad kepada Agendadaily pada Isnin.
Sebelum ini, bos DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham dan sepupunya Nga Kor Ming mengakui memiliki (membeli) syarikat Upaya Padu Sdn Bhd pada April tahun ini.
Ngeh menjelaskan beliau tidak menerima apa-apa daripada kerajaan negeri Kelantan sebaliknya mendakwa pelaburan tersebut dibuat atas pelaburan sebuah syarikat swasta.
“Saya jelaskan bahawa Nga Kor Ming  dan saya tidak dapat apa-apa daripada tanah itu, tetapi itu hanya melalui pelaburan swasta di mana sebahagian pelabur termasuk saya telah membeli syarikat tersebut pada April tahun ini," katanya.
relai513
Berdasarkan iklan yang mula tersiar di sebuah laman web pembelian hartanah terkenal, pada 12 Januari 2012, konsesi seluas 10,526 ekar tersebut adalah milik Yayasan Islam Kelantan (YIK) dan dipajakkan kepada UPSB.
Menurut Wan Khairul, antara yang dinyatakan di dalam iklan tersebut adalah keluasan tanah 10,526 ekar atau 4,260 hektar, pajakan 70 tahun dari 3 Mei 2006 hingga 3 Mei 2092.
"Syarikat yang membeli tanah tersebut tidak memerlukan Bumiputera sebagai pemilik bersama, dan dari jumlah 10,526 ekar itu terdapat 9,500 ekar kawasan pembalakan dengan perjanjian 30 peratus keuntungan dari hasil pembalakan mesti diberikan kepada YIK," kata beliau.
Jelasnya lagi, antara syarat yang ditetapkan adalah UPSB mesti membayar YIK RM100 seekar selepas lapan tahun jika sekiranya ditanah dengan getah yang mana keseluruhan konsesi tersebut sesuai untuk tanaman getah.
Semakan ke atas laman web yang diberikan oleh Wan Khairul mendapati iklan tersebut sudah tamah tempoh yang membawa maksud berkumungkinan sudah dimiliki.
Berdasarkan iklan tanah di kawasan itu amat sesuai untuk tanaman getah dengan corak muka bumi yang rata tidak berbukit.
Harga ke atas tanah tersebut adalah RM3500 seekar atau RM36.8 juta keseluruhan dan pembeli ditawarkan pembelian penuh terhadap ekuiti syarikat UPSB.
wankhairul200
Jelas, Wan Khairul (gambar), persoalannya jika Ngeh bersama sepupunya beli syarikat tersebut pada April lalu, berapakah jumlah sebenar yang mereka bayar.
"Kita menuntut penjelasan, dari manakah sumber kewangan dua pemimpin DAP tersebut membeli syarikat UPSB dan apakah perjanjian sebenar antara UPSB, YIK dan kerajaan negeri..." katanya.
Wan Khairul yang merupakan anak jati Kelantan turut meminta penjelasan dari kerajaan negeri apakah benar tidak diperlukan Bumiputera sebagai pemilik syarikat tersebut seperti yang diiklankan sebelum ini.
"Kami sebagai rakyat Kelantan berhak tahu semua maklumat berkaitan tanah ini dan saya cabar Nik Aziz supaya mengadakan sidang akhbar untuk berterus terang dalam kes ini," ujarnya.
Permintaan Wan Khairul untuk Nik Aziz berterus terang dalam isu ini wajar memandangkan Kelantan mempunyai undang-undang tanah yang ketat.
Sebelum ini, Setiausaha Akhbar Nik Aziz, Ahmad Fadhli Shaari dilaporkan oleh Harakahdaily berkata tawaran kepada syarikat Upayapadu Sdn Bhd pada masa itu dipengerusikan oleh Datuk Seri Wong Yeon Chai, dibuat melalui surat Yayasan Islam Kelantan bertarikh 28 Ogos 2005.
"Manakala perjanjian ditandatangani pada 3 Mei 2006, hampir dua tahun sebelum pilihan raya umum 2008. Ia merupakan usahasama projek melalui konsep pajakan dan perjanjian selama 50 tahun dengan diberikan leasehold dan bukannya hak milik.
"Ia juga menjana pendapatan YIK melalui kadar sewaan RM100 seekar setahun untuk kawasan getah klon dan RM150 seekar setahun untuk kawasan kelapa sawit.
"Pertukaran komposisi pengarah dan pegangan saham dalam Upayapadu Plantation Sdn Bhd telah dimaklumkan kepada Yayasan Islam Kelantan pada Mei 2012, di mana ekoran pertukaran tersebut, pihak syarikat dikehendaki membayar sumbangan kepada YIK sebanyak RM1.5 juta," katanya.
Manakala dalam sidang akhbar Sabtu lalu, Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh dilaporkan mahu semua pemimpin parti DAP agar tidak meletakkan diri mereka pada kedudukan yang boleh menimbulkan persepsi salahlaku.
“Saya masih belum lagi bertanya kepada Ngeh bagi mendapatkan penjelasan lanjut perkara itu,”kata Karpal.
relaipetakawasan
Sementara itu, Exco Kanan Perak Datuk Hamidah Osman Hamidah membuat satu lagi pendedahan berhubung pembabitan Ngeh dalam UPSB yang menjalankan projek pembalakan di Kelantan.
Beliau mendakwa Ngeh yang juga ADUN Sitiawan menguasai keseluruhan kepentingan syarikat berkenaan.
Katanya, Ngeh memiliki secara peribadi 49 peratus saham bernilai RM15.5 juta, manakala 51 peratus saham lagi bernilai lebih RM16 juta dimilikinya menerusi Efektif Kirana Sdn Bhd (Efektif Kirana), menjadikan pegangan keseluruhan RM31 juta.
Menurutnya, ini kerana Ngeh memiliki 99 peratus saham dalam Efektif Kirana, manakala satu peratus lagi oleh dua individu lain.
“Jadi, kalau dia kata anak guam dia pegang (saham terbesar) dan lain-lain lagi, saya tidak percaya. Tiada orang nak (mewakilkan kepada Ngeh) pegang saham sampai 99 peratus.
“Mereka sebenarnya cuba mengelirukan orang ramai (dengan mengatakan mereka diajak melabur).
“Saya yakin mereka kini semakin tertekan dengan pendedahan isu ini,” katanya selepas membuat laporan polis berikutan diugut selepas mendedahkan kes tersebut di DUN Perak minggu lepas.

Friday, 21 December 2012

NS tidak pernah naik tarif air

 

SEREMBAN - Kerajaan negeri tidak pernah menaikkan tarif air sehingga membebankan rakyat, kata Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Sambil menafikan dakwaan Teo Kok Seong (DAP-Bahau) kononnya tarif itu naik selepas pertukaran meter baru, Mohamad memberitahu, kerajaan telah berkali-kali membuat penjelasan mengenai perkara ini, tetapi isu berkenaan sering dimainkan pembangkang.

"Selaku Pengerusi Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains), saya ingin tegaskan kerajaan tidak pernah naikkan tarif air, sebaliknya negeri ini mempunyai kadar yang tinggi dalam kehilangan air tidak berhasil (NRW) disebabkan banyak faktor," katanya ketika menjawab soalan tambahan Kok Seong pada sidang Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Kata Mohamad, selepas air diproses dan apabila berlaku pengagihan, banyak air yang hilang sehingga pungutan hasilnya tidak seperti yang diharapkan.

"Selepas kajian dibuat dan mencari punca berlakunya NRW ini, Sains mendapati ada tiga sebab utama.

"Pertama, atas faktor kehilangan air disebabkan paip lama yang sering bocor, di mana ketika ini usaha sedang dibuat untuk menggantikannya dengan yang baru.

"Keduanya, disebabkan kecurian yang dibuat pihak tidak bertanggungjawab terutama premis perniagaan, kawasan pembinaan dan sebagainya.

"Yang ketiga ialah meter lama, di mana sudah banyak yang rosak dan memberi bacaan salah," ujarnya.

Justeru katanya, kerajaan telah mengambil pendekatan menggantikan meter lama di mana ketika ini terdapat lebih 300,000 akaun pemilik yang akan menerima meter baru.

"Sehingga kini, sudah hampir 50,000 meter lama digantikan dengan meter baru, sekali gus menunjukkan bacaan yang tepat. Dahulu bacaannya tidak tepat dan pengguna membayar pada kadar yang rendah berbanding penggunaan yang berlebihan," katanya.

Monday, 17 December 2012

PRU13N9 sokong tindakan arahan keluar dewan oleh Speaker DUN ke atas ADUN Temiang



ADUN Temiang di arah keluar dari Dewan Persidangan ketika membahaskan usul Persidangan Ketiga (Belanjawan) Penggal Kelima Dewan Undangan Negeri yang Ke-12, hari kedua selepas mula bersidang hari Jumaat lalu.

Ketika wakil rakyat-wakil rakyat diberi peluang membahaskan usul persidangan, telah berlaku pertikaman lidah antara Speaker Dewan dan ADUN Temiang yang telah menghambur kata-kata kesat ke atas Kerajaan BN dengan mengatakan BN jahat dan kotor serta membela kroni sahaja. Ternyata kenyataan ini ibarat rungutan kanak-kanak Tabika yang tidak dapat apa yang dikehendaki. 

ADUN Temiang-DAP tersebut di minta keluar dari Persidangan kerana tidak mahu menarik balik fitnah yang dilemparkan oleh dirinya sendiri. Mengata dulang paku serpih.. mengata orang dia yang lebih.

Apa kebaikan DAP dan jasa kepada masyarakat tempat mereka menang?? Adakah mereka telah benar-benar membela masyarakat di tempat mereka?? Di mana mereka ketika masyarakat memerlukan bantuan mereka setelah kemenangan mereka dibantu oleh masyarakat ini di PRU12 lalu.

Mudah sahaja menuduh BN jahat dan kotor.. tetapi apa yang lebih kotor lagi ialah fitnah-fitnah yang dihambur oleh mereka sendiri.

Persoalannya, salah ker Kerajaan BN sedang mempertahankan maruah yang selama ini dicela oleh parti-parti pembangkang??

Adakah tidak terfikir di hati mereka soalan yang dihantar tersebut mengikut kriteria-kriteria yang sebenar-benarnya?? Persoalannya lagi, adakah benar ADUN-ADUN dari pembangkang ini telah menjalankan tanggungjawab dengan benar dan saksama dan hakikatnya adakah benar pembangkang sedaya upaya membela rakyat?? Setiap Persidangan di mana sempat kami ambil tahu, pembangkang tidak pernah berusaha untuk membantu rakyat, melainkan rakyat di minta bertemu dengan Kerajaan Barisan Nasional, sedangkan sebagai wakil rakyat yang menang, mereka sepatutnya membantu rakyat yang telah mengundi mereka. 

Semua ni apa?? Bila pilihanraya ditipu rakyat agar mengundi mereka kerana mempunyai polisi yang lebih baik dari Kerajaan Barisan Nasional. Apa ni?? Sudah memperdayakan rakyat.. nak tipu rakyat lagi ker??

Pembangkang pandai mengaburi rakyat dan mereka fitnah mengatakan Kerajaan BN jahat dan kotor.. tetapi taktik merekalah yang lebih kotor lagi. Tidak percaya??? Pembangkang nih dalam dewan kalau berhujah, pijak buaya pun buaya tak takut.. tetapi bila di luar dewan.. mengfitnah memang makanan ruji mereka. ibarat bercakap air liur menyembur-nyembur.. jadi awan.. pastu hujan kat muka mereka sendiri.

ADUN Port Dickson-DAP sendiri mengaku dirinya sebagai ADUN longkang.. kerana tidak ada isu lagi nak dibawa.. segala-galanya sudah diurus Kerajaan Negeri yang di pimpin oleh BN dengan tidak mengambil kira sama ada kawasan tersebut dimenangi oleh pembangkang ataupun Kerajaan BN. Asalkan ianya melibatkan isu kemasyarakatan dan rakyat sendiri.

Yang diPertua Dewan bertindak wajar di dalam isu ini, kerana ADUN Temiang yang sangat biadap itu perlu diajar adab dan peradaban. Memang benar Dewan Undangan Negeri merupakan tempat untuk membicarakan isu dan penyelesaian rakyat.

Usahkan Yang diPertua Dewan marah, kami penyokong Barisan Nasional sendiri sudah tentu marah dengan bahasa dan tindakan yang amat melampau. Jangan kata kami ni parti yang jahat dan kotor apa lagi dikatakan mementingkan kroni??

Suluh muka tu kat cermin nak menudingkan jari kepada kami!!! Fitnah itu satu kesalahan.. dah lah salah.. tak betul pulak tu.. memang patutlah soalan-soalan yang dibentangkan itu ditolak. Untuk apa Kerajaan BN nak menjawab soalan yang sudah lama diselesaikan dan rakyat mengakui penyelesaian tersebut.

Adakah takat tunjuk longkang, tunjuk parit tersumbat atau menunjukkan satu surat yang tidak pasti kesahihannya.. itu pembangkang yang berkaliber membela rakyat.

Suluh muka kat cermin lah ADUN Temiang..

 [Petikan perbahasan ADUN Temiang] "....tetapi kini org ramai telah berpendapat bahawa Sidang Dewan merupakan sebuah alat pelindungan dan digunapakai oleh kerajaan BN yang jahat dan kotor bagi melindungi kroni-kroni BN sahaja. Semua pertanyaan-pertanyaan yang berkaitan dgn kroni-kroni BN ditolak, orang ramai berpendapat bahawa sidang dewan hanyalah alat hiasan sahaja.....

Yg Dipertua dewan mencelah....."YB (ADUN Teming-DAP) diharap tarik balik perkataan jahat dan kotor, kerana kita tidak menggunakan perkataan begini di dalam dewan. Harap dapat tarik balik."

Nasihat krew.. jangan fikir Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri tidak ada perasaan. 

Tindakannya adalah wajar.. wajar kerana bahasa dan tuduhan melampau itu mencerminkan DAP sebenarnya yang melakukan perkara tersebut. Kita tak tau.. Tapi boleh lah kata mungkin dan keberangkalian tu berlaku..

ADUN Temiang guna helah mengelirukan rakyat.. sedangkan dia dah tau masyarakat di Temiang sendiri tolak dia di PRU13 nanti.. Itu pasal dia sudah mula melalak sana sini cari salah kerajaan.. Tak baik lah itu macam..


Wednesday, 12 December 2012

Fitnah: Felda hantar notis tuntutan kepada Presiden Anak, Harakah dan Suara Keadilan



Felda menghantar notis tuntutan kepada Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman, akhbar Harakah dan Suara Keadilan berikutan didakwa membuat tuduhan yang Felda menjual minyak sawit mentah kepada Israel.

Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad berkata, tuduhan itu tidak benar sama sekali dan berunsur fitnah.

 "Malah, ia telah menjatuhkan imej Felda sebagai sebuah konglomerat antarabangsa," katanya dalam kenyataan Selasa.

Justeru, beliau berkata, Felda menerusi peguamnya telah mengambil tindakan awal untuk menyaman Mazlan, Harakh dan Suara Keadilan mengenai kenyataan-kenyataan itu, yang turut disiarkan di laman web sosial Facebook Mazlan.

"Notis tuntutan telah dihantar oleh pihak peguam kepada pihak-pihak yang terlibat pada 10 dan 11 Disember," katanya.

Isa berkata, Felda mengambil tindakan undang-undang terhadap penulis, pengarang, ketua pengarang, penerbit dan pencetak akhbar "Harakah" yang didakwa selaku pihak-pihak bertanggungjawab dalam penyebaran fitnah terhadap Felda.

Tindakan sama turut diambil terhadap PKR yang mengendalikan akhbar Suara Keadilan, katanya.

 Sehubungan itu, beliau berkata Felda memberi tempoh 14 hari kepada Mazlan dan kedua-dua akhbar itu untuk memohon maaf, menarik balik kenyataan itu dan menawarkan pampasan yang setimpal kepada Felda di atas tindakan mereka.

"Jika mereka gagal berbuat demikian, Felda akan mengarahkan pihak peguam untuk meneruskan tindakan undang-undang terhadap mereka selepas tamat tempoh 14 hari yang telah diberikan sebelum ini," katanya. - 11/12/2012

Friday, 7 December 2012

“Agenda Kristian Untuk Malaysia Terbongkar Di Jerusalem..”

Inilah antara kertas kerja yang tertinggal di dalam bas yang dinaiki Ustaz Amin.

Ini kisah perjalanan Ustaz Amin ketika membawa rombongan umat Islam Malaysia di bumi Palestin. Sebagai umat Islam di Malaysia, sama-samalah kita ambil ikhtibar dan pedoman bagi mengukuhkan Islam ddi bumi Malaysia yang tercinta ini.

Dulu orang luar menganggap negara kita, sebuah negara yang naif. Kebanyakan mereka beranggapan bahawa orang Malaysia masih mengamalkan kehidupan normad dan berpindah randah dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Mereka turut menganggap kita duduk di atas pokok, di dalam hutan. Namun, telahan mereka terbukti salah.. selepas negara ini merdeka.. mereka turut tidak menduga bangunan mencakar langit di Kuala Lumpur dan kawasan berhampirannya. mereka turut tidak menduga bahawa orang Malaysia fasih berbahasa Inggeris kerana mereka beranggapan pendidikan negara ini mundur dan kuasa penjajahan pula memang tidak meninggalkan silibus pendidikan untuk membantu  anak-anak di negara ini.

Bumi Malaysia bumi yang bertuah. Krew PRU13 menyeru semua agar bersatu padu dan mengelakkan perpecahan saudara seagama di negara ini. Kita sedang berada di hujung tanduk apabila ada usaha Kristian nari negara luar mahu merosakkan aqidah umat Islam di Malaysia. Bunga-bunga itu sudah ada dan disemai oleh mereka.

Sedang ada pihak yang mendoakan kejatuhan kerajaan Islam, ada juga pihak dalam negara ini menambah untuk memberikan hak kebebasan agama kepada umat Islam di negara ini. Ianya seperti sebuah cerita, jika dilakonkan dan diceritakan setiap hari.. tidak mustahil perkara ini akan berlaku.

Tolonglah prihatin dan kemaskini kepribadian diri kerana Kristian dari masa ke semasa diserapkan di bumi bertuah ini. Fikir-fikir dan renung-renungkanlah..

Ini petikan dari Web Ustaz Amin, Klik untuk selanjutnya

1 Disember 2012 jam 8.30 pagi, hari terakhir kami di Palestin…

Biasanya hari terakhir saya akan membawa jemaah semua ke Mount Of Olive (Jabal Zaitun), Pemandangan al-Aqsa dari atas bukit ini terlalu cantik terutama pada waktu pagi, ketika memancarnya cahaya matahari dari arah timur, ia menyerlahkan lagi warna emas Dome Of Rock.

Bas yang kami naiki pada pagi ini adalah bas yang dinaiki oleh rombongan Kristian dari Malaysia sehari sebelumnya.

Seorang jemaah menghampiri saya dengan membawa beberapa helaian kertas yang terdapat di dalam bas ini.

Saya menatap kertas yang diberikan pada saya. Mata saya tertumpu pada tulisannya dan ia menjadikan jantung saya berdegup kencang, mungkin seperti degupan jantung Mahmood sejak seminggu lalu.

Tulisan itu berbunyi..

Decree For Malaysia

“We decree and declare that Malaysia will be a “Rainbow Nation” in seding missonaries to bring the gospel to the surrounding nations as well as be the gateway to open its doors to outside missionaries to preach the gospel here..”

Ini agenda Kristian di Malaysia, inilah yang cuba  Mahmood ceritakan pada saya sejak semingga lalu.

Ketika di Malaysia, saya selalu mendengar tentang agenda pendakyah Kristian, dan setiap kali berita itu keluar saya cuba untuk tidak mempercayainya kerana masih bersangka baik pada mereka.

Lebih-lebih lagi, ada sahaja golongan ahli politik yang memberikan komen popular yang menafikan fakta ini.

Kalau ada orang yang cuba bawa fakta ini, orang itu akan dicap sebagai penipu dan pembohong.

Hal ini menjadikan ramai orang Islam kita merasa berada di zon selesa kerana mempercayai  ahli politik yang punyai kepentingan.

Bagi pendakyah pula, mereka memang berada di zon paling bagus kerana usaha dan perancangan mereka di nafikan sendiri oleh orang Islam. Mereka boleh buat apa sahaja kerana orang Islam sangat tidak sensitif, malahan ada yang membela perbuatan mereka. 

Adakah ini tidak cukup lagi??
Masih pelik memikirkan doa dari jemaah PAS pada satu ketika dan binggung memikirkan kenyataan Nurul Izzah ketika menjawab soalan dari seorang berbangsa Kristian mengenai hak beragama bagi umat Islam.

Wednesday, 5 December 2012

SAKSIKAN TEMURAMAH BERSAMA MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN

Perhimpuan Agung UMNO 2012 telah melabuhkan tirainya pada 01 Disember 2012.

Video dibawah merupakan sedutan temuramah Dato' Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan merangkap Majlis Kerja Tertinggi UMNO oleh RTM1.

Durasi lima minit ini cukup padat, cukup jitu, cukup jelas pandangan dan pendapat pemimpin utama Negeri Sembilan ini bahawa keutamaan parti sekarang ialah agar semua ahlinya bersatu padu dan meningkatkan perpaduan yang sedia ada dan mengemaskinikan jentera dalam masa yang sama perlu mengelakkan perasaan ingin sabotaj parti.

Saksikan http://politiknegerisembilan.blogspot.com/2012/12/saksikan-temuramah-bersama-menteri.html

Monday, 3 December 2012

Peneroka Gatco sokong kerajaan

JEMPOL - Lebih 200 peneroka dari Kampung Serampang Indah (Gatco) dekat sini hari ini membuat perhimpunan aman bagi menyokong usaha kerajaan bersama syarikat Tamarai Holding menyelesaikan kemelut pemberian tanah di kampung tersebut sejak lebih 20 tahun lalu.

 

SEBAHAGIAN peneroka Gatco mengadakan perhimpunan aman sebagai tanda menyokong usaha kerajaan dan Tamarai Holding selepas membuat laporan di IPD Jempol, Negeri Sembilan, kelmarin.


Bantahan itu diadakan selepas sebahagian peneroka membuat laporan di Ibu Pejabat Polis daerah (IPD) Jempol bagi melahirkan rasa tidak puas hati terhadap pihak yang cuba menghalang kerja penolakan kayu getah di ladang tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lui, Datuk Zainal Abidin Ahmad menjelaskan, pihaknya turut sama menyokong peneroka yang mahu kemelut di Gatco diselesaikan dengan segera.

''Di perkampungan itu, terdapat 380 peneroka dan 280 orang daripada mereka menyokong usaha kerajaan bersama Tamarai Holding dalam isu pemberian tanah kepada mereka.

''Syarikat tersebut menawarkan tanah kebun 1.5 hektar kepada peneroka asal dan waris manakala pihak yang membeli daripada peneroka akan mendapat 0.8 hektar. Namun ada peneroka yang tidak bersetuju dan cuba menghalang syarikat berkenaan,'' katanya di IPD Jempol di sini kelmarin.

Beliau berkata, peneroka seharusnya tidak mencampurkan elemen politik dalam penyelesaian isu ladang itu memandangkan apa yang diberikan adalah satu pulangan yang cukup baik.

Jelas Zainal, mereka perlu sedar bahawa syarikat lama telah muflis dan mereka tidak akan dapat tanah seluas lebih 3.2 hektar seperti dahulu.

''Atas keprihatinan kerajaan, satu jalan penyelesaian telah dicari iaitu mengadakan perbincangan dengan syarikat tersebut.

''Kini syarikat baharu bersetuju memberikan tanah tersebut secara percuma kepada peneroka. Jadi mereka seharusnya menerima tawaran tersebut daripada tidak memperoleh apa-apa," katanya.

Dalam pada itu Ketua Polis Daerah, Supritendan Hamzah Alias menjelaskan, pihaknya ada menerima laporan tersebut selain Balai Polis Air Hitam dekat sini.

Sumber : Utusan Malaysia

Friday, 30 November 2012

Negeri Sembilan Tidak Akan Dapat Ditawan Pembangkang

 Tahniah Dato' Jalal

KUALA LUMPUR, 30 Nov – Dakyah pembangkang bahawa Negeri Sembilan bakal ditawan pakatan pembangkang pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) dibidas perwakilan negeri itu yang tegas menyatakan ia akan terus dipayungi UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Timbalan Ketua UMNO Jelebu, Datuk Jalaluddin Alias berkata UMNO Negeri Sembilan mempunyai ramai tokoh dan pemimpin yang bersedia berjuang untuk membawa kemenangan besar kepada kerajaan sedia ada.

Beliau menamakan beberapa ‘orang kuat’ seperti Menteri Besar yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Datuk Seri Mohamad Hassan yang akan memacu jentera parti negeri menghadapi pilihan raya.

“Tunggu dan lihat, bila semua pemimpin dan nama besar ini bergerak, sudah pasti Negeri Sembilan akan kita kuasai dengan majoriti besar pada PRU-13,” katanya lantang ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden pada Perhimpunan Agung UMNO 2012 di sini hari ini.

Jalaluddin turut yakin anak muda di negeri itu sentiasa bersama UMNO dan BN walaupun sering dihasut pembangkang yang menuntut perubahan berbekalkan contoh-contoh yang tidak boleh dipakai di Malaysia seperti kebangkitan rakyat di Mesir.

Seperti pembahas-pembahas terdahulu, Jalaluddin tidak ketinggalan ‘membelasah’ pembangkang terutama Pas yang sebangsa dan seagama tetapi enggan bersatu dengan UMNO demi kepentingan ummah.

“Pas kata UMNO murtad kerana zalim kepada rakyat. Zalim ke buat pembangunan, bagi pekerjaan dan bantuan kepada rakyat? PAS pula sekadar bercakap dan berceramah. Kalau Umno macam Israel yang bunuh, rogol dan samun lebih 1.5 juta rakyat Palestin di Gaza, bolehlah dikata zalim,” katanya.

Thursday, 29 November 2012

Abby Abadi salahkan UMNO tidak pernah undi

Abby Abadi tidak pernah undi
Abby menjadi juri pertandingan memasak bersempena program Bicara Hijrah Selebriti, semalam.

PASIR PUTEH - Selebriti Abby Abadi mengakui tidak pernah mengundi sebelum ini kerana golongan artis tidak pernah diberi kesedaran mengenainya walaupun sering kali terlibat dengan program anjuran Umno dan Barisan Nasional.
Abby berkata, penglibatan artis dalam program parti hanya untuk memeriahkan majlis dan menarik ramai hadirin.

Ketika itu katanya, beliau tidak berasa bersalah tidak mengundi kerana tidak memahami kepentingan politik.

Untuk Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti katanya, beliau akan rasa bersalah sekiranya tidak mengundi kerana sudah sedar kuasa politik amat penting apatah lagi kepada perjuangan Islam.

“Pada saya, Pas merupakan satu-satunya parti yang memperjuangkan Islam di negara ini dan saya tidak mempunyai pilihan lain selain memberikan sokongan penuh kepada Pas dan Pakatan Rakyat.

“Kuasa politik penting kerana melaluinya dasar atau hukum Islam dapat ditegakkan dan saya kini memahami bahawa politik dan agama tidak boleh dipisahkan,” katanya pada program Bicara Hijrah Selebriti Bersama Abby Abadi di Cherang Ruku dekat sini, semalam.

Turut hadir, Adun Semerak, Wan Hassan Wan Ibrahim serta isteri, Bidah Abdul Kadir, Adun Limbongan, Zainuddin Awang Hamat dan penceramah jemputan, Khairul Ikhwan.

Abby Abadi berkata, kerajaan mesti menjadikan hiburan sebagai medium membentuk keperibadian masyarakat, bukannya menggalakkan maksiat.

“Seingat saya Jakim  (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) pernah mengeluarkan garis panduan untuk industri hiburan tapi kerajaan tak mahu pakai kerana alasan mereka kaum bukan Islam juga ramai menjadi artis," katanya.

Pemimpin Umno katanya, terdesak dalam usaha menarik sokongan rakyat sehingga menuduh Pas ‘tidak betul’ kerana sejak akhir-akhir ini membawa artis ke pentas politik.

“Kalau sekarang Pas tak betul kerana bawa artis, maknanya dulu betul tapi mereka (Umno) tak sokong juga, nampak sangat mereka hanya mencari jalan untuk memburukkan Pas,” katanya.

Beliau yang popular dengan watak Inspektor Aliza dalam drama Gerak Khas bersyukur kerana dibukakan pintu hati untuk berhijrah kepada kehidupan lebih baik sebagai umat Islam.

P/s : Abby menjalankan tanggungjawab azalinya mempopularkan PAS pula.. kononnya.. ha ha ha.. bukan apa.. krew rasa geli hati jer dengan ustajah instant dalam PAS nih.. Lawak pun ada.. kita tak meloya der.. Kelakar.. 

Hebatnya UMNO sehingga musuh meneliti sehingga ke perkara semudah-mudah alang.. Itulah dia golongan artis.. Sebelum mereka bergelar artis.. nak kan glamor saja.. Memang betullah cakap Abby.. di kalangan artis ramai yang tidak bijak serba serbi.. kena diingatkan apa perlu buat.. kena buat macam ni.. kena buat macam gitu..

Semua orang dah maklum.. nak jadi pengundi.. kena daftar pemilih.. kena panjat pejabat SPR.. kalu tak nak panjat panjat pejabat SPR.. boleh mendaftar di pejabat Pos.. jika tidak mendaftar di pejabat Pos.. boleh mendaftar di mana-mana kaunter bergerak SPR di mana-mana program.. pembangkang atau PEMERINTAH. 

Susah nak cakap ustajaz instant ni cerdik pandai.. lagi salahkan UMNO tak sediakan kaunter SPR untuk dia daftar sebagai pengundi.. ha ha ha.. itu kesedaran dari individu itu sendiri ok??

Haiiiiiii.. tarik nafas panjang bila baca cerita dia nih.. Carik parti nak mendalami Islam.. tu yang songsang tu.. Patutnya carik lah agensi agama yang ditauliahkan supaya tidaklah kemudian hari jadi ustajaz sesat menyesatkan.. 

Apa leh buat?? Sekarang PAS bolehlah glamour sikit berbanding dulu. Abby jangan lupa bantu ibu tunggal dan anak yatim kat Memali tu.. Kesian mereka.. semua tu keluarga ahli PAS tu.. :)

Tuesday, 20 November 2012

[GEMPAR] ‘Kami nak buka agrotourism’


Penilaian yang dibuat

Pembalakan Pedu bernilai tinggi


WAJIB TENGOK!!!

Pembalakan Gunung Inas, Baling
Alor Setar: Selepas ladang rakyat di Gunung Inas, kini projek agrotourism pula dijadikan sebagai alasan oleh kerajaan PAS Kedah untuk menggondol khazanah hutan negeri ini.
Lokasi terbaru yang menjadi sasaran itu ialah lebih 400 hektar tanah hutan di sekitar Tasik Pedu di Padang Terap, dekat sini, yang selama ini berfungsi sebagai kawasan tadahan hujan utama negeri.
Malah, sebahagian kawasan terbabit terutama di lokasi tinggi sekitar Tasik Pedu sudah diratakan, sedangkan tiada sebarang laporan berhubung kajian penilaian kesan alam sekitar (EIA) disahkan diterima untuk tapak berkenaan oleh Jabatan Perhutanan Negeri.
Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, ketika diminta mengulas mengakui kewujudan aktiviti perhutanan di sekitar kawasan Tasik Pedu, yang dibangunkan untuk tujuan agrotourism di bawah Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).
Bagaimanapun, beliau menafikan aktiviti pembalakan terbabit dijalankan khusus untuk mengenyangkan mana-mana tauke balak, sebaliknya menjadikan projek agrotourism yang dijangka berpotensi menjadi tarikan pelancongan baru Kedah, sebagai alasan utama.
Sekarang kita dah start (mula) tolak (tebang)…Kita kena tolak (tebang) habis sebab nak buat ladang lebih 400 hektar. Bahagian atas kita sudah tebang, cuma sekarang ni kita ada sedikit masalah teknikal.
BONGKAR!! Lagi sumber di sini. Klik..
Bukan kita buat untuk tauke balak, tetapi sebab terpaksa kena tebang, then (kemudian) terserah siapa nak ambil balak tu…Yang penting, duit tu (hasil jual balak) kita gunakan untuk membangun (projek agrotourism), katanya ketika ditemui selepas menghadiri prosiding berhubung kes Madrasah Salihiah di Mahkamah Tinggi Alor Setar, di sini, semalam.
Semalam, BH melaporkan keadaan tiga lokasi iaitu di Tasik Pedu, Gunung Inas dan Jeniang semakin terancam akibat aktiviti pembalakan. Ini diakui sendiri Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir, susulan tinjauan udara dilakukan hampir dua jam setengah di ketiga-tiga lokasi terbabit, pagi kelmarin.
BONGKAR LAGI!!! Sila klik ini
Azizan ketika ditanya mengenai masalah teknikal dimaksudkan, berkata ia berkaitan tafsiran tanah tinggi oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Jabatan Perhutanan yang secara tidak langsung turut dikaitkan sebagai punca EIA untuk kerja pembalakan di Tasik Pedu itu tidak disediakan.
Tafsiran tanah tinggi mengikut Alam Sekitar (JAS) kata 250 meter ke atas, manakala Jabatan Perhutanan pula kata 750 meter. Saya harap isu teknikal ni dapat mereka selesai cepat.
Kalau keputusan itu memerlukan kami buat EIA, kami akan buat…Sekarang ni, kita jalan (projek) dan tolak (tebang) jugak, sebab nak tunggu pula (kelulusan), mesti pokok tu dah jadi umur 40 tahun pulaklah, katanya.

Sumber : n9kini.com